Wallachian

Where's Xavi???

Oscar 2010. Parerea mea care este


Stim cu totii la ora asta deciziile academiei de film americane.

The Hurt Locker a ciordit 6 premii, Avatar s-a dus acasa cu doar 3 si 2,5 mld de dolari incasari iar Inglourious Basterds a marcat si el un gol de onoare prin Christoph Waltz pentru rolul secundar executat ca la carte. Sandra Bullock, favorita mea, Oscar la doar o zi dupa Zmeura de Aur, adica recompensa pentru cea mai slaba prestatie. Desi nu pentru acelasi rol, faptul ca a luat doua premii diametral opuse ca simbol spune multe despre calitatea celor care voteaza. Nimeni nu poate fi cel mai bun si cel mai slab in acelasi domeniu. Poate avea o zi prosta, adevarat, dar talentul ramane.

Desi nu m-a impresionat pana la lacrimi, Avatar merita premiul in locul The Hurt Locker. Sau alt film, ramane la latitudinea fiecaruia. Dar nu THL. Nu-s pretentios dar nici Avatar, nici THL si nici Bastarzii nu m-au impresionat. Cu exceptia colonelului Landa (care a fost teribil), a unor Oscaruri adiacente meritate (coloana sonora, efecte vizuale, bla bla) niciunul nu merita vreo cireasa de pe tort. Era de asteptat sa piarda Avatar. De ce? Pentru ca SF-ul este oaia neagra a bosorogilor votanti ai academiei. Normal ca s-a folosit calculatorul, doar e SF (replica pentru pretentiosul titlu din Gandul care spune cu scopul de a se da spirituali si cunoscatori ca „filmul a batut calculatorul”). Ati vazut „The Night Train”? Superbe imagini in care un tren strabate tinuturi inzapezite… Iti taie rasuflarea calculatorul asta si e naspa sa-ti placa imaginatia ajutata de PC mai tare decat realismul saracacios al actorilor, nu-i asa, Gandule? Deviez asa ca revin. Normal ca The Hurt Locker a luat Oscarul pentru cel mai bun film: contine cliseele care trebuie sa ajunga si care ajung la inima americanului de rand, lupta soldatului-jandarm si suferintele sale psihice. Normal ca a luat Oscarul pentru cea mai buna regie: doar nu era sa fie dat lui Cameron si SF-ului sau; in plus avem o tanti si academia trebuia sa rupa gura targului cu o premiera, prima tanti regizoreasa de Oscar.

Nici Inglourious nu merita mai mult. Filmul e praf la fel ca si creatia regizorala a lui Tarantino. Parca stilul sau din Pulp Fiction, Sin City ori Reservoir Dogs e fumat, cu atat mai mult cu cat nu s-a ridicat la stacheta acestora. In plus filmul pare cusut cu ata alba, s-a straduit prea mult sa adapteze filmul scenariului in loc sa-l lase sa curga chiar daca devia. (De exemplu Hitler se afla intr-un teatru care nu e pazit pe afara de nimeni, fara soldati, masini, tancuri sau macar un maidanez, loja sa este pazita de doar doi soldati … Trebuiau sa ajunga eroii nostri la el cumva ca sa-i dea castane; daca erau o suta de garzi se tremina smecheria).

Bastarzii mi-au displacut inca din primele 20 de minute, de la faza violenta in care unul ii face capul terci cu o bata de baseball unui german loial. Desi lipsiti de glorie bastarzii ar trebui sa fie pe gustul publicului ori mie faza mi s-a parut revoltatoare. Nu placere asteptam de la acestia cand ucid vreun german (despre care nu se stie daca a omorat macar pe careva in razboiul ala). Bastarzii s-au redus atunci la a fi niste psihopati sadici si care ucid de placere si nicidecum din necesitate si nobile scopuri, cu nimic mai buni decat ofiterii din lagarele de concentrare. Bleah, mi s-a facut cam scarbulita de bastarzii astia. Landa sa traiasca, de el stim ca e vai steaua lui de lepra. Rol jucat magistral, Oscar meritat, sa ne traiesti Christophoare!

Avatar? Hmm… Imagini faine, idee simpatica, jocul actorilor banal, scenariu inovator dar nu vreo capodopera. Imi plac SF-urile, mi-a placut si asta. Daca nu-i altceva mai bun atunci merge si Avatar oscarizat. Dar cu siguranta e peste THL, un film pe care l-ai ignora in mod obisnuit, il vezi azi si pana maine il uiti.

Si totusi, pe care l-as fi oscarizat drept cel mai bun film? District 9 clar. Este exact opusul : dupa 20 de minute in care te chinui sa intelegi ceva din avalansa de informatie per minut pe care ti-o serveste filmul intr-un stil de documentar, District 9 rupe. Poveste, efecte, jocul actorului sud african, totul este la superlativ. Este inovator, are o morala, are scenariu si stil. Nu merita Oscar pentru nimic altceva decat pentru… cel mai bun film. District 9 trebuie luat in ansamblul sau, nu poate fi trunchiat, disecat sau analizat pe bucatele, este un tot unitar a carui valoare este mult peste esecul lui QT, peste un Avatar modern si peste povestea unor genisti care actioneaza de capul lor, peste protocoale, reguli si fara profesionalism.

Sa macelaresc putin si Up. Din pacate nu am vazut si restul productiilor nominalizate alaturi de Up pentru cea mai buna animatie (Coraline, Fantastic Mr. Fox, The Princess and the Frog si The Secret of Kells) dar am vazut Up. Si m-a dezamagit. O spun cu tristete, mi-au placut mereu productiile Pixar si ideile lor traznite, Up mi-a placut, ca si Inglourious, doar in primele 20 de minute. Dupa care gata. Gata? Pai cum „gata”? Pai uite-asa. Pur si simplu n-am mai simtit nimic, nicio emotie, niciun zambet. Dupa ce i-a murit mosului consoarta s-a dus si visul lor, n-a mai contat ca s-a implinit apoi. Fara ea visul implinit e degeaba, filmul s-a terminat inainte de a incepe bine. Greseala autorilor care au fost atat de buni in primele 20 de minute incat au creat o legatura sufleteasca mult prea puternica intre privitor (recte eu) si „ariciul” ala de fata vorbareata.

O alta bila neagra pentru Up este uratenia personajelor. God!! Sunt oribile: grase, diforme… Este stilul Pixar dar mie imi repugna. Chestie de gusturi, deh. Si inca ceva… Filmuletul nu prea le are cu umorul. Nu am retinut nicio gluma buna, nimic nu m-a facut sa rad si nu mi-a starnit vreun zambet (cu exceptia fazei – din primele 20 de minute insa – in care pustoaica isi scoate casca si rasare un par funny ca de arici). Pai am vazut Ice Age 2 cu doar o zi inainte. Frate, ce-am mai ras! Si ce mi-a placut!

Altceva nimic. A, ba da! As fi vrut sa ia Morgan Freeman pentru cel mai bun actor. Dar merge si Jeff Bridges, aici sunt subiectiv, mai ales ca nu am vazut filmul in care Jeff si-a aratat musculatura actoriceasca.

Va pupa Gica Contra, bosorogilor. Sper sa mai lasati si pe altii in academia aia a voastra ca m-am cam saturat sa va vad facandu-va de ras zeci de ani. Stati sa-mi aduc aminte, oare nu tot voi sunteti aia care n-ati vazut ca meritau Oscarul filme titanice precum Pulp Fiction, The Shawshank Redemption, Citizen Kane, Goodfellas si Psycho de rade lumea de voi ca de prostu’ satului? Ah, ba da, voi erati aia!

Lasă un răspuns

