Wallachian

Where's Xavi???

Syberia 1 Walkthrough. Partea I: Valadilene, Alpii Francezi


Pentru că am văzut multe căutări Google cu termenii „cum fac să……. la Syberia” ce au fost direcţionate pe blogul meu, am să alcătuiesc un walkthrough în româna al jocului Syberia, cu scopul de a vă ajuta în cazul în care v-aţi prins urechile în vreun puzzle îndărătnic. Ideal ar fi să încercaţi singuri, să vă chinuiţi timp de mai multe ore şi să apelaţi la ajutor doar dacă aveţi în gând să abandonaţi jocul în lipsa altor soluţii. Găsiţi aici fişiere de ajutor pe capitole ca să fie mai uşor de identificat (decât dintr-un roman de 10 000 de cuvinte);  determinaţi unde v-aţi blocat şi daţi clic pe capitolul respectiv:

Syberia 1

  1. Syberia 1 Walkthrough. Partea I: Valadilene, Alpii Francezi  (articolul de faţă)
  2. Syberia 1 Walkthrough. Partea II: Barrockstadt
  3. Syberia 1 Walkthrough. Partea a III: Komkolzgrad
  4. Syberia 1 Walkthrough. Partea IV: Aralbad

Syberia 2

  1. Syberia 2 Walkthrough. Partea I: Romansbourg
  2. Syberia 2 Walkthrough. Partea II: Tinutul de Gheata
  3. Syberia 2 Walkthrough. Partea III: Satul Yukol
  4. Syberia 2 Walkthrough. Partea IV: Syberia Island

Sper sa gasiţi util.

Syberia este un joc point and click, adică se joacă prin simpla examinare cu mouseul a imaginii din joc şi identificarea elementelor care duc efectiv la soluţionarea sa. Mişcarea personajului se face cu mouseul prin clic stânga pentru mers şi dublu clic stânga pentru alergat. Folosiţi clic dreapta pentru a accesa inventarul şi tot clic dreapta sau tasta Esc pentru a ieşi din inventar. Selectaţi elementele din inventar apoi ieşiţi pentru a le utiliza (prin simplul clic pe itemul pe care se potriveşte). Puteţi sări dialogurile cu tasta Esc ori prin clic dreapta. Folosiţi telefonul prin selectarea sa din inventar şi ţineti cont ca are o agenda cu numere memorate. Examinarea documentelor din inventar se face prin extinderea inventarului apăsând semnul -> din interfaţa inventarului apoi selectaţi imaginea ochiului de acolo. Utilizarea documentului se face prin selectarea imaginii mâinii de acolo.

Alte sfaturi:

  • salvaţi constant pentru a nu avea surpriza vreunui crash al jocului şi a fi nevoiţi să reluaţi o oră sau două de joc (meniu – save game – selectaţi primul chenar apoi reveniţi în joc).
  • încercaţi urmărirea dialogurilor si citiţi cât mai mult din indiciile scrise, story-ul jocului are o importanţă covârşitoare deşi majoritatea dialogurilor şi documentelor sunt plictisitoare şi inutile de cele mai multe ori.
  • nu vă lăsaţi păgubaşi uşor, încercaţi soluţii cât mai variate şi dedicaţi timp cât mai mult jocului, examinării scenelor şi rezolvărilor chiar şi extravagante; apelaţi la ajutor doar în caz de forţă majoră.
  • extensii ale dialogurilor posibile apar pe măsură ce evoluaţi în joc, pe măsură ce rezolvaţi o situaţie care implică şi declanşează o alta.

Syberia 1

Valadilene, Alpii Francezi

Hotel: În holul hotelului luaţi de pe avizierul din partea dreaptă broşura care vă informează despre oraşul Valadilene şi fabrica Voralberg. Încercaţi să ridicaţi bagajul lui Kate (ceea ce va deschide topicul Help în lista de dialoguri).

Mergeţi în partea stângă şi vorbiţi cu Momo care desenează.

Reveniţi la biroul de recepţie, ridicaţi cheia de pe birou. Deschideţi inventarul şi selectaţi cheia pe care o veţi folosi introducând-o în micul automaton de pe birou, apoi apăsaţi butonul roşu.

Vorbiţi cu recepţionerul. Selectaţi Kate din lista de dialog pentru a afla că sunteţi cazată în camera 6. Selectaţi Help din lista de dialog pentru ca recepţionerul să vă ajute cu bagajul. Discuţia este întreruptă de Momo care pleacă aruncând ceva pe jos.

În camera 6 ridicaţi Faxul 1 de la Eduard Manson (şeful lui Kate) de pe noptieră. Scoateţi telefonul şi vorbiţi cu Manson care vă va spune despre un al doilea fax cu adresa notarului, de vreme ce Anna murise iar Kate nu putea încheia tranzacţia cu aceasta.

Reveniţi în hol şi vorbiţi cu recepţionerul. Epuizaţi lista dialogurilor. Când veţi selecta mission veţi primi de la recepţioner Faxul 2 de la Manson pentru notarul Annei Voralberg.

În partea stângă, la masa unde stătuse Momo şi pe jos veti gasi 4 rotiţe zimţate aruncate de Momo mai devreme. Puteţi studia masa pe care se află o schemă.

Iesiţi din hotel.

Oraşul: De-a lungul şoselei ce străbate oraşul, pe parcursul mai multor cadre, veţi găsi două personaje (un bătranel şi un brutar). Puteţi vorbi cu acestea pentru a vă informa dar ele nu sunt relevante soluţionărilor. De asemenea, veţi găsi pe o bancă un ziar cu aceeaşi valoare pentru joc.

Casa notarului: Scopul peregrinarilor prin oraş este acum de a-l gasi pe notar. Casa acestuia se găseşte lângă brutărie iar la intrare are un automaton.  Selectaţi Faxul 2 din inventarul cu documente şi plasaţi-l în mâna automatonului. Trageţi de levierul de pe pieptul automatonului şi apoi de cel din locul braţului. Va interveni un cinematic în care vedem notarul uitându-se la fax printr-un telescop (periscop?). Uşa se deschide, intraţi.

Puteţi examina anticamera dar nu veţi folosi nimic deocamdată. Intraţi în biroul notarului şi aşezaţi-vă pe scaunul din stânga. Selectati Mission din meniul de dialog şi notarul vă va informa de existenţa fratelui Annei, Hans Voralberg, moştenitorul cu care va trebui să tranzactionaţi în continuare şi care se află în Syberia. Citiţi scrisoarea înmânată de notar. Veţi primi sfatul de a studia arhivele familiei şi informarea că în holul de recepţie al notarului veţi găsi cheia arhivelor.

Reveniţi în camera de recepţie a notarului şi ridicaţi cheia telescopică aflată lângă uşa de ieşire (lângă haina din cuier). Ieşiţi.

Biserica: Nu vă duceţi direct la arhive (aflate în partea dreaptă a străzii, în faţa hotelului) ci ţineti drumul spre capătul nordic până la biserică. Vă sună Dan.

Biserica este încuiată aşa că ocoliţi prin dreapta şi intraţi în încăperea preotului (sacristie). Inspectaţi camera şi concentraţi-vă pe crucifixul din spatele altarului. În spatele crucifixului veţi găsi o cheie. Folosiţi cheia pentru a deschide scrinul cu sertare din încăpere. Deschideţi sertarele şi adunaţi cele 4 carduri perforate: roşu, mov, verde şi albastru. Remarcaţi spatele dublu al sertarului din mijloc şi trageţi de levierul din dreapta pentru a-l accesa. Veţi gasi cheia Voralberg şi o scrisoare de confesiune. Ieşiţi din sacristie.

Afară, la câţiva paşi distanţă, se vede o alta uşă. În partea dreaptă a uşii se regăseşte schema lui Momo de pe masa hotelului. Fixaţi cele 4 rotiţe zimţate din inventar şi trageţi de levier iar uşa se va deschide dovedindu-se a fi un lift. Intraţi şi urcaţi spre clopotniţă (foişor). Introduceţi în spatele automatonului-clopotar cardul mov. Recviemul clopotelor va face ca automatonul din vârful mausoleului din cimitir să îşi scoată pălăria.

Reveniţi în faţa bisericii apoi ocoliţi prin stânga acesteia pentru a ajunge în cimitir unde, dacă veţi urmări cărarea din stânga, veţi ajunge la mausoleu. Folosiţi cheia Voralberg pentru încuietoarea din interiorul pălăriei şi intraţi. Aici deschideţi cripta lui Hans şi ridicaţi decupajul din ziar şi cilindrul voce Valadilene. E timpul pentru arhive.

Răscrucea: În faţa hotelului, deci pe partea dreaptă a strazii, e o poartă care duce la o răscruce în mijlocul căreia se află o fântână. Pentru a deschide poarta folosiţi cheia telescopică, învartiţi cheia automatonului şi trageţi de levier. Cele 5 căi vă vor duce astfel (folosesc sensul acelor de ceasornic):

  • prima, cea de la ora 6 (în sud) ieşirea către oraş
  • a doua, în SV, către fabrică
  • a treia, în NV, către o hală unde veţi găsi o canistră şi un levier
  • a patra, în NE, către gara unde se află un tren
  • a cincea, în SE, către reşedinţa Voralberg

Reşedinta Voralberg: în SE, prima din dreapta. Uşa casei este încuiată. Ocoliţi dar şi uşa din spate este blocată. Alături exista o scară retractabilă care necesită o cheie. Intraţi în labirintul grădinii din dreapta. Veţi găsi o femeie cu care puteţi vorbi dar irelevantă pentru soluţionare. Inspectaţi pâna veţi găsi o fântână secată care izvora dintr-un zid. Înauntru este o cheie. Folosiţi cheia pentru a întinde scara retractabilă; urcaţi în pod. În partea stângă a podului inspectaţi biroul. Ridicati călimara cu cerneală şi jurnalul Annei. Citiţi jurnalul (daca aveţi răbdare, recomand să-l cititi totuşi, veţi afla o poveste uimitoare şi dramatică ce va lega fiecare aspect al jocului: cilindrii, mamuţii, rolul preotului, al tatălui lui Hans, automatonul-balerina, etc.).

Reveniţi în centrul podului şi inspectaţi partea dreaptă acum. Deschideţi lumina dând clic în jurul becului, moment în care apare Momo care vă întinde un creion şi o foaie de hărtie, cerându-vă să-i desenaţi un mamut precum Hans. Epuizaţi topicurile din meniul de dialoguri. Momo vă vă ajuta spunându-vă un secret daca îi aduceţi desenul mamutului. Pentru asta mergeţi în partea dreaptă a podului, unde aţi aprins lumina. Pe o grindă de lângă bec este scrijelit un mamut de către Hans în 1932. Puneţi acolo foaia de hârtie iar Kate va haşura forma din spatele hârtiei. Daţi-i foaia lui Momo care vă va cere să îl urmaţi.

Muntele: Urmaţi-l pe Momo până ieşiti în oraş, faceţi stânga, treceţi de brutărie şi casa notarului, intraţi pe poartă şi traversaţi podul, treceţi de o barcă (pe care o puteţi inspecta). Mergeţi până îl întâlniţi iar pe Momo.

Epuizaţi dialogurile din listă aflând de la Momo despre papuşa mamut din peşteră. Urmaţi cărarea din stânga şi veţi constata că apa blochează accesul către peştera din depărtare. Reveniţi la Momo şi urmaţi calea din dreapta până la un mic baraj. Aici încercaţi să învârtiţi mecanismul. E greu pentru Kate aşa că întorceţi-vă la Momo şi selectati Help. „Momo strong” aşa că vă ajută dar se rupe levierul de lemn. Ridicaţi bucata de lemn şi duceţi-vă la barca pe lângă care aţi trecut. Folosiţi bucata de lemn pentru a trage vâsla bărcii mai aproape dar nu o veţi putea ridica fiind prea murdară. Apelaţi din nou la Momo folosind Help-ul din dialoguri. După ce acesta ridică vâsla şi revine, accesaţi pentru a treia oara Help-ul cu Momo. „Momo strong” aşa ca vă va ajuta din nou trăgând de levierul ce deschide barajul. Momo very strong.

Calea spre pesteră e liberă. Intraţi in pestera şi ridicaţi păpuşa-mamut.

Reveniţi în oraş, moment în care va suna Olivia. Continuaţi până ajungeţi din nou la răscruce (fântâna cu cele 5 căi de acces).

Hala: mergeţi pe a treia cale, NV, hala. Trageţi de levierul de acolo iar un automaton-muncitor va lua o canistră de metal pe care o va duce în fabrică. Reveniţi la răscruce.

Fabrica: Prima cale, SV, duce către fabrică. Remarcaţi roata pe bază de apă de la intrare. Intraţi şi luaţi aminte de linia de asamblare din mijlocul sălii. Urcaţi scările metalice din stânga şi intraţi pe prima uşă. Aici este biroul Annei. Ridicaţi şi citiţi scrisoarea lui Hans care o informează pe pe sora sa (şi pe dvs astfel) despre o locomotivă moderna şi despre Oscar, un automaton produs în fabrică.  Hans dorea papuşa-mamut preistorica, papusa preistorica  „blestemată” din peşteră pe care o aveţi deja în inventar. Tot pe birou veţi găsi planurile locomotivei şi facturi care atestă situaţia financiară grea a Annei cu fabrica de automatoni.

Duceţi-va la biblioteca de lângă perete şi trageţi de a doua carte de pe raftul superior. Apare o cutie muzicală. Dupa ce aceasta îşi încetează muzica veţi avea încă un cilindru în inventar, cilindrul muzică. Deschideţi inventarul şi introduceţi şi celalalt cilindu în cutie, cilindrul voce Valadilene. Vetţ afla despre povestea păpuşii-mamut şi a accidentului care l-a afectat fizic şi mental pe Hans. Ridicaţi jucăria mecanică Hans şi Anna. Ieşiţi şi coborâţi scările metalice apoi faceţi stânga către o zonă unde se găseşte canistra de metal venită de afară, un automaton cu braţele ca o furculiţă şi o uşă. Veţi primi un telefon de la mama lui Kate. Accesaţi uşa.

Aici este camera de livrare. Îl veţi găsi pe Oscar atârnând. Ocoliţi prin spatele acestuia şi trageţi de un levier aflat acolo pentru a-l coborî pe Oscar. Vorbiţi cu acesta până la epuizarea dialogurilor. Veţi afla că Oscar este un model deosebit de automaton care are şi suflet. El este inginer şi conducător de tren dar are nevoie de un anumit tip de picioare. Remarcaţi culoarea lemnului din care este făcut Oscar. Acesta vă va înmâna un card cu specificaţiile sale tehnice şi vă va cere să folosiţi linia de asamblare pentru a-i produce picioarele. Ieşiţi din cameră.

Canistra de metal este prea grea pentru Kate, folosiţi automatonul cu bratele furcă pentru această operaţiune. El va ridica şi alimenta linia de asamblare cu această canistră. Va trebui să porniţi linia de asamblare iar pentru aceasta întorceţi-vă la intrarea în fabrica. Remarcaţi cele 4 căi: una este uşa pe care intraţi în fabrică, alta în stânga către camera de livrare (unde aţi fost) împreuna cu scările metalice, o a treia cale este opusă intrării şi duce către capatul liniei de asamblare unde o bandă rulantă aduce produsul finit, iar a patra, spre dreapta, pe langă linia de asamblare către colţul superior drept al sălii. Luaţi-o pe aceasta a patra cale şi în capăt veţi găsi o uşă. Intraţi.

Mergeţi către maşinăria de lângă fereastră şi trageţi de lanţul de metal. Un automaton-hamster va intra în cuşca metalică şi va porni marea roata de afară. Trageţi apoi de levier pentru a canaliza energia către fabrică, implicit linia de asamblare. Ieşiţi.

Urcaţi iar scarile de metal şi mergeţi în capăt unde veţi găsi panoul de control al liniei de asamblare. Introduceţi cardul de la Oscar porniţi butonul de la linia de asamblare 3 (e singurul care funcţionează). Maneta din partea stângă a panoului va schimba culoarea lemnului din care se va construi produsul. Încercaţi nuanţele de auriu, din cate îmi amintesc. Dacă va fi corect veţi vedea în cinematic întregul proces de producţie, în special alegerea lemnului, dacă nu atunci doar o parte a procesului va fi arătată (fără selectarea lemnului). Daca aţi gresit va trebui să vă duceţi să ridicaţi picioarele şi să reveniţi la panou pentru a încerca din nou prin selectarea altei culori. Duceţi-vă să ridicaţi produsul prin alegerea căii centrale, cea opusă uşii prin care aţi intrat în fabrică.

Duceţi-i picioarele lui Oscar şi apoi reveniţi la răscruce.

Gara şi trenul: Alegeţi calea a patra, NE, cea care vă duce în gară. Aici se afla trenul ale carui scheme le-aţi găsit în biroul Annei. Intraţi în tren şi vorbiţi cu Oscar. Vă va spune că avei nevoie de bilet. Coborâţi şi duceţi-vă la ghişeul aflat în partea opusă intrării în tren. Aici (tot, hehe) Oscar vă va înmâna biletul după ce accesaţi Mission din dialoguri. Veţi avea nevoie şi de o ştampila a autorităţilor oraşului, respectiv notarului, pe un document, privind aprobarea de a utiliza trenul. Acest document vă este dat tot de către Oscar. Intraţi în tren şi vorbiţi cu Oscar până la epuizarea tuturor dialogurilor din listă.

Iesiţi din gară, veniţi în oraş şi duceţi-vă la casa notarului. Pe biroul din anticameră veţi găsi un mecanism de ştampilare. Folosiţi călimara cu cerneală pentru a alimenta mecanismul, aşezaţi documentul de la Oscar pe spaţiul dreptunghic şi apăsaţi butonul roşu. Ridicaţi documentul ştampilat cu „aprobat” şi întorceţi-vă în tren. Daţi-i lui Oscar întâi permisul aprobat apoi biletul. Oscar va refuza biletul pentru că nu sunt îndeplinite toate condiţiile plecării. Intraţi mai mult în interiorul trenului şi plasaţi obiectele necesare pe locurile lor: jucăria mecanică Anna si Hans pe cilindul din mijloc, păpuşa-mamut pe dreptunghiul mesei din dreapta şi cilindrele în dulapul din stânga. (Remarcaţi că cilindrele pot fi ascultate şi folosite în cilindrul din centru după ce aţi pus jucăria mecanică deasupra).

Încercaţi să-i înmânaţi lui Oscar biletul dar veţi fi refuzaţi din nou. Trenul este ca un ceas care trebuie întors cu cheia iar Oscar nu este programat pentru asemenea acţiune. Coborâţi din tren pe partea opusă prin care aţi urcat şi mergeţi în josul ecranului. Un mecanism de „întors” se găseşte aici. Învârtiţi roata şi un braţ telescopic va ieşi. Trageţi de manetă iar braţul va întoarce mecanismul trenului. Rotiţi din nou pentru a retracta brţtul telescopic şi înmânaţi iar biletul lui Oscar.

Priviţi cinematicul minunat cu călătoria trenului.

(Updateuri cu screenshots de ajutor dupa aprobarea Microïds, The Adventure Company si Benoît Sokal. Pentru nelamuriri lasati un comment)

 

 

8 responses to “Syberia 1 Walkthrough. Partea I: Valadilene, Alpii Francezi

  1. Astra Februarie 4, 2010 la 13:35

    Multumesc din suflet pentru sfaturile si explicatiile oferite.
    Jocul este minunat! Totusi am avut momente cand, in lipsa unei „consultari” probabil ca as fi pierdut mult-mult… mult timp si nervi, desigur. Spun asa pentru a nu recunoaste ca poate nici nu as fi reusit sa depasesc obstacolul aparut. In concluzie, multumesc din nou celui care a avut amabilitatea si bunavointa sa impartaseasca din experienta si priceperea sa.

    • King Julien Februarie 5, 2010 la 09:47

      Oricand, Astra. Este jocul meu de suflet si imi pare rau cand imi vad prietenii abandonand jocul dupa primele 20 de minute pentru ca s-au blocat undeva. Era pacat ca jocul adventure nr 1 sa nu aiba un walkthrough in romana.

  2. Madalina Decembrie 24, 2010 la 09:56

    Super jocul!Il ador!!!!

    • King Julien Decembrie 24, 2010 la 09:57

      🙂

      • Madalina Ianuarie 18, 2011 la 14:11

        Oare…….va aparea Syberia 3 anul asta?Il astept cu drag din 2010!

  3. octavian Iulie 8, 2011 la 13:44

    frumossssssssss

  4. Anonim Septembrie 3, 2012 la 20:55

    Estz cel mai tare joc…….abia astept sa vin de la munca ca sa ma joc sincer fratilor…..

  5. Nicoleta Mai 4, 2013 la 14:24

    Foarte bun si foarete util m-a ajutat foarte mult.Este solutia perfecta.
    PS:Culoarea lemnului la picioarele automatonului este galben- auriu.O sa vedeti ca asa este.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: