Wallachian

Where's Xavi???

Manelele contraataca. Succesuri care este cover


Sunt tolerant de fel. Imi plac manelele gratie gusturilor mele diverse, apreciez toate stilurile si singurul criteriu prin care agreez sau nu o creatie muzicala este simpla placere de a asculta, de a-mi place sau nu prin starea pe care mi-o induce si nu prin prisma prejudecatilor,  a definitiilor, cliseelor si etichetelor pe care societatea le stabileste.

De curiozitate am facut un experient pe o parte a prietenilor mei, le-am pus manele care nu erau decat prelucrari mai mult sau mai putin grosolane, mai mult sau mai putin reusite ale unor piese de alta factura, din alte zone ale esichierului muzical. Le notam reactiile iar peste o vreme le aratam originalul, fara a face referire la bucatile anterioare. Surprinzator dar niciunul nu a remarcat asemanarea. Majoritatea au spus variantei cover ‘e varza’ iar celeilalte ‘suna bine’.  Oricum, nu-mi propun sa fac acum o analiza mai sanatoasa, vreau sa aduc in prim plan cateva piese ascultate de multime si apreciate de poporul care apreciaza genul, alaturi de originalele lor. Desi folosesc termenul ‘cover’ acestea nu sunt decat furciuni de-a dreptul ale ritmurilor altora si adaptate cerintelor. Nu de putine ori m-am necajit vazand succesul unei piese transformate in manea fata de compozitia originala, alteori ma enervam  cand vedeam tupeul comentariilor de genul „incredibil! asta i-a furat piesa lui Guta!!!”. Nu contest, Guta and Co au si creatii proprii, originale dar sa-i dam Caesarului ce-i al Caesarului. Am facut o mini selectie din ceea ce am remarcat eu ca fiind piese copiate, desi simtul meu muzical tinde spre zero.

Poate cel mai celebru caz de succes al manelei-cover este piesa lui Ionut Cercel copiata dupa o piesa a Loredanei… sau a celor de la Simplu? Descoperiti voi.

Denisa feat Baby Minune  vs  Gloria Estefan

Uneori doar un vers, un refren, un ritm este suficient sa ‘inspire’ devenind muza creatoare.

Copilu’ de Aur  vs  Nancy Ajram

Guta feat Play AJ  vs  Snow

Babi Minune  vs  Kaba Dens

Lista ar putea continua. N-ar strica daca ar cere mai intai drept de copiere si adaugarea cuvantului cover in titlul pieselor. Chestie de obraz fin.

Va urma…

4 responses to “Manelele contraataca. Succesuri care este cover

  1. Hubba Bubba Ianuarie 5, 2010 la 13:04

    Hum, sincera sa fiu nu stiam decat aia Ionut Cercel/Loredana/Simplu.
    Mi-am ciulit urechea cateva secunde la fiecare melodie si cam da, seamana asa, izbitor.
    Dar de ce nu se sesizeaza nimeni?
    Dar de ce fanii manele, desi stiu ca maneaua X e copiata, continua sa dea din fund pe ea fara retineri?
    De ce manelistii, desi stiu ca vor fi descoperiti, copiaza in continuare fara jena? Pentru ca nu vine Gloria Estefan sa se ia de Babi si Denisa si sa le ceara daune. Ete d’asta.

    • King Julien Ianuarie 5, 2010 la 14:25

      Am indoieli ca ar avea cunostinta Gloria Estefan de Babi & Denisa.
      Am indoieli ca fanii manele au cunostinta de Gloria Estefan; iar daca ar avea, asta nu i-ar impiedica cu nimic sa continue miscarea frenetica de ombilic.
      Nu-i musai sa ceara artistii daunele, intr-o tara civilizata cum e Congoul nostru Uniunea Artistilor ar trebui, prin definitie, sa se ocupe si cu protejarea dreptului de autor. Dar sunt prea ocupati cu politica, gasesc.

  2. Hubba Bubba Ianuarie 5, 2010 la 18:35

    Pai chiar ca, nu tre’ sa avem si noi vreo institutie organizatie, Uniunea Artistilor cum zici tu, care sa faca ceva? De ce s-ar ocupa Uniunea Artistilor cu politica? Pentru ca sa furi e o arta? Ah, da!
    Hm:-?

  3. King Julien Ianuarie 5, 2010 la 18:54

    De unde am scornit-o p-asta cu Uniunea Artistilor?! Puteam sa jur ca asa ii spune; vreo reminiscenta din vreun banc cu Bula.
    Oricum, stiu ca sunt niste neni organizati in diferite triburi d-astea si se cotizeaza din partea artistilor tocmai pentru a le proteja drepturile.
    Cred ca nu o fac pe de-a-ntregul pentru ca Gloria, Kaba Dens & Co nu au cotizat, hehe. Pai ce, te zgarcesti la cativa centi acolo?! No pain no gain.

Lasă un răspuns

